چند دقیقه زندگی با چرخ خیاطی خانگی

نیاز به ماشین دوزندگی معروف در زمان انقلاب صنعتی از آنجا احساس شد که با فرارسیدن انقلاب صنعتی و بالا رفتن حجم کار ها تصمیم به کاهش فعالیت های دستی گرفته شد و دیگر دست دوزی نیاز های جامعه صنعتی را برآورده نمیکرد. از این رو ایده ساخت ماشین دوزندگی یا همان مادر بزرگ چرخ خیاطی خانگی امروزی شکل گرفت و افراد مختلفی در جایگاه های متفاوتی تصمیم به ساخت دستگاهی برای اتوماتیک ساختن فرایند دوخت پارچه گرفتند و از این بین تنها مرد امریکایی توانست از تلاش خود برای متحول ساختن چرخه صنعت سودی ببرد.
چرخ خیاطی به مرور فراگیر شد و توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند و راه ورود به کشور ها و جوامع مختلف را پیدا کند . ایران نیز بی شک یکی از جوامعی بود که بایستی پذیرای این مهمان ناخوانده غربی می شد و این سوغات فرنگستان را برای نخستین بار مظفر الدین شاه قاجار به همراه یک چرخ کار قفقازی به ایران وارد کرد تا بتواند البسه مورد نیاز دربار را به وسیله آن تهیه و در اختیار درباریان قرار دهد. بعد از آن بازار امیر به عنوان بزرگترین بازار خیاطان ایران به مرور توسط چرخ های خیاطی گلدفینگر احاطه شد و علارقم نامانوس بودن اولیه با فرهنگ ایرانی خیلی زود توانست فراگیر شود تا حدی که امروزه بی شک یکی از الزامات جهیزیه دختران ایرانی یک چرخ خیاطی خانگی است که ممکن است هیچ گاه نیز مورد استفاده قرار نگیرد. حالا دیگر زن ها و خانم های خانه دار عمده ترین خریداران چرخ های خیاطی هستند و قسمت اعظم تجارت ماشین های دوخت و دوز مربوط به بخش چرخ خیاطی خانگی است.
اما به مرور انواع مختلفی از این دستگاه های سودمند تولید و در اختیار مشتریان قرار گرفت از نمونه های ساده دستی گرفته تا نمونه های پیشرفته تر و برقی و در سطح بالاتر چرخ های صنعتی با برندهای متفاوت از قبیل فاف ، ژانومه ، سینگر ، مارشال ، و برند ایرانی کاچیران دوست داشتنی، در مورد چرخ خیاطی باید بگوییم که تمام چرخ های خیاطی موجود در بازار تقریبا از یک نوع است و تنها تفاوت آنها با همتایان جدیدشان در سیستم اتوماتیک و قابلیت های دوخت متنوع آنهاست که همین مزیت موجب سهولت کار خیاطان شده است.

کاچیران محبوب ایرانی توانسته بیش از هشتاد در صد بازار مصرفی خانگی را در اختیار بگیرد هم به خاطر قیمت مناسب و خدمات پس از فروش و هم راحتی نگه داری و تعمیر اما این بیانگر بیشتر سود برای کاچیران نیست چرا که بخش اعظم مالی در حال گردش را چرخ های صنعتی وارداتی به خود اختصاص داده اند.
چرخ های خیاطی ویژگی های زیادی دارند که برای خریداران این محصولات میتواند مورد توجه قرار گیرد ، ویژگی هایی از جمله :
۱- قابلیت دوخت های متفاوت مثل زیگزاگ ، معکوس ، معمولی ، انواع دوخت های ترکیبی و دوخت هایی خاص از قبیل دوخت حروف انگلیسی و دوخت اعداد به لاتین، دوخت زیپ، دوخت جا دکمه، دوختهای ضخیم و نازک، تکه دوزی، گلدوزی، راسته دوزی، پس دوزی، لب تو، دوخت کشباف، رفوکاری، تنظیم خودکار طول بخیه و عرض کوک وجود دارند که معمولا در انتخاب یک خریدار چرخ خیاطی حتی خانگی میتواند تاثیر گذار باشد.
۲- قابلیت دوخت پارچه های متفاوت  و کار کردن بر روی آن ها مثل جین، کتان ، حریر و انواع دیگر پارچه های موجود در بازار.
۳- دکمه کنترل سرعت بخش دوزنده که میتوان سرعت دوخت را تا ۷۰۰ دوخت در دقیقه تغییر داد.
۴- سوزن نخ کن ها و سر نخ زن های اتوماتیک، دشواری نخ کردن دستی سوزن به ویژه سوزن های ریز را که دقت دید بالایی نیاز دارند، برطرف می سازند.
۵- وجود مکان های متفاوت برای دوخت قسمت های متفاوت به طوری که بعضی چرخ خیاطی ها قسمت جداگانه ای برای دوخت قسمت های مختف لباس مثلاٌ دوخت آستین در نظر گرفته شده است.
۶- درچرخ های برقی قابلیت عملکرد با برق و باطری مهم است چرا که زمانیکه که جریان برق قطع بوده یا امکان دسترسی به پریز برق نباشد، امکان کار با باطری، راحتی و صرفه جویی در زمان را فراهم می کند.
۷- قابلیت های دوخت چند رنگی در برخی از چرخ های خیاطی با سوزن های چند گانه وجود دارد که میتواند در تاثیر گذاری بر خرید موثر باشد.
۸-  لامپ یا چراغ نورافکن می تواند  صفحه کار چرخ خیاطی را روشن و دید را به حداکثر می رساند.
اما بخش که شاید مخاطبان علاقه بیشتری برای خواندن آن از خود نشان دهند بخش راهنمای خرید است که عموما میتواند برای خیلی از افراد جای سوال داشته باشد. در واقع برای خرید چرخ خیاطی خانگی و حتی صنعتی باید توجه داشته باشیم که با آگاهی  به بازار سر بزنیم ، هر میزان که دانش ما بیشتر باشد احتمال خرید موفق افزایش خواهد یافت . قبل از اقدام به خرید مشخص کردن سقف هزینه خرید و برند مورد نظر برای خرید میتواند اثر گذاری بالایی داشته باشد.
توجه به این نکته ضروری است که برای راحتی استفاده از محصول استفاده از چرخ خیاطی خانگی و یا صنعتی ماکو گرد به ماکو دراز ارجعیت دارد و آن هم بده دلیل وجود میزان ارتعاش بالا میباشد.
سعی کنید در خرید چرخ خیاطی خانگی به روز بودن محصول را به عنوان یک ملاک قرار دهید ، هر چه محصول به روزتر باشد ویژگی های کاربردی بیشتری را خواهد داشت و کارامدی محصول را بالا می برد.
هرچه قدر چرخ خیاطی خانگی و یا صنعتی انتخابی شما دارای پایه فشار دهنده قوی تری باشد به وسیله آن میتوان پارچه های ضخیم تری که دراری درزهای کلف هستند را دوخت و این یعنی استفاده کارامد از یک محصول.
بعضی چرخ ها علاوه بر دوخت مستقیم و منظم، دوخت های زیگزاگی با عرض و طول های متفاوت از هم انجام می دهند. تکنیک جدید در رشته خیاطی با ساختن چرخ های جدید زیگزاگ و دو سوزنی وسائل خودکاری که در آنها به کار رفته است، حقیقتا اعجاز می کند. این وسایل خودکار حتی کار خیاط مبتدی را به صورت کار یک هنرمند جلوه گر می سازد. این نوع چرخ ها به خصوص برای دوختن جا دکمه، تور دوزی، حاشیه دوزی، دوختن روبان و طرح های آپلیکه، پنبه دوزی، سجاف های گرد و کارهای تعمیری مختلف بسیار مناسبند.
عدم خرید از محصولات کار کرده و فرسوده میتواند در بالابردن میزان رضایت از خرید موثر باشد چرا که با وجود کارکرد زیاد و جابه جایی قطعات معیوب اصلی با نوع متفرقه از لحاظ کیفی مردود و نیمه مستحلک خریدی کاملا نا مطمئن را تجربه خواهیم کرد .و حتما توجه به این نکته داشته باشید که محصولی که خریداری میکنید دارای گارانتی و ضمانت نامه باشد و در بخش خدمات پس از فروش نیز ضعیف عمل نکند.
 بسیاری از شرکت ها از جمله شرکت های ایرانی تولید کننده و عرضه کننده چرخ خیاطی خانگی و صنعتی و ماشین های خاص گلدوزی در زمان خرید به مشتریان خود آموزش هایی را به طور رایگان عرضه میکنند ، نهایت تلاش برای استفاده بهینه از این آموزش ها می تواند در بالابردن راندمان استفاده از دستگاه موثر باشد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *